donderdag 29 april 2021

Administratieve problemen bij Waternet in de gemeente Amsterdam.

 Schriftelijke vragen inzake problemen bij Waternet

Het lid van de Amsterdamse gemeenteraad Wil van Soest heeft vragen gesteld aan Burgemeester en wethouders over de problemen bij Waternet. De fractie van de Partij van de Ouderen ontvangt diverse zorgelijke signalen over
(administratieve) problemen bij Waternet.
Vooral voor ouderen die geen internet hebben en niet op sociale media zitten is Waternet een onbereikbaar bastion geworden. Is het college bekend met deze signalen?
Welk oordeel zou het college zelf willen geven aan de bereikbaarheid van Waternet met name voor mensen die geen beschikking hebben over internet?

chaos bij Waternet

Als je gepensioneerd bent en op de kleintjes moet letten, dan is het belangrijk dat je elke maand je begroting correct naleeft. Je moet erop kunnen vertrouwen dat incasso's netjes worden afgeschreven. En je moet erop kunnen vertrouwen
dat grote bedrijven hun organisatie en software op orde hebben. Bij Waternet is het al een klein jaar een grote chaos. Mensen die begin maart hun meterstanden voor water doorgaven, hebben nog steeds geen jaarrekening gehad. De maandelijkse termijnbedragen worden niet meer afgeschreven en daarmee komen mensen al snel in de problemen omdat men in de veronderstelling is dat men geld over heeft gehouden. Is het college bekend met deze problemen en welke stappen heeft het college gezet om ze op te lossen?
Mensen die het ‘overgebleven’ geld aan vrienden gaven die, het vanwege Corona moeilijk hebben met de eindjes aan elkaar te knopen, komen na maanden zelf in de problemen. Zelfs de verwerking van gedane afschrijvingen vind niet plaats en als men dan op het account gaat kijken hebben ze plotseling een soort 'schuld', omdat iets nog niet is verwerkt. Is het college het met de Partij van de Ouderen eens dat dit een schandalige gang van zaken is? Zo nee, waarom niet?
Welke stappen heeft het college gezet of gaan ze zetten om deze problemen op te lossen?

Waternet onbereikbaar

We horen ook geluiden dat mensen mails krijgen waarin (adres)gegevens onjuist zijn. Herkent het college dit beeld? Zo nee, waarom niet? Mensen geven ook aan dat het geen enkele zin heeft om Waternet daarop aan te spreken want ‘ze reageren toch niet’. Vooral ook voor ouderen die geen internet hebben, maar ook en zelfs als men dat wel heeft en heel goed met sociale media kunnen omgaan, blijkt Waternet in feite een harde muur te zijn waar men tegenop loopt. Wat gaat het college doen om dit op te lossen?
Als men het 0900-nummer belt moet men eerst door een keuzemenu gaan dat circa 10 minuten duurt. Dan moet men wachten tot iemand hen te woord staat, dan zegt plotseling een vrouwenstem:”'het is druk” en verder niets en wordt de
verbinding verbroken. Is het college het met de Partij van de Ouderen eens dat dit een buitengewoon onbehoorlijke werkwijze is en is het college bereid om Waternet hierop aan te spreken? Zo nee, waarom niet?
E-mailen mag alleen in de avonduren. In feite blijft dan alleen de chatmogelijkheid over voor wie geen andere mogelijkheden heeft, maar degene waar men mee chat begrijpt geen enkele vraag. Radeloos worden mensen ervan. Wat gaat het college aan acties ondernemen om de communicatie tussen Waternet en de burgers (lees; klanten) te verbeteren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten