maandag 14 december 2015

Een stuk snelweg- de A4 tussen Delft en Schiedam- dat niet te zien, te horen of te ruiken is

Al sinds de jaren 50 wordt tussen milieuorganisaties, omwonenden en de autolobby gestreden om het wel of niet aanleggen van de A4 tussen Delft en Schiedam. De weg zou lopen door het natuur- en poldergebied van Midden-Delfland, een karakteristiek polderlandschap onder de rook van grote steden. Uiteindelijk kwam na veel vertragingen in het afgelopen decennium na 40 jaar steggelen een typisch poldercompromis tot stand tussen de verschillende partijen, voor- en tegenstanders. Het moest een stuk snelweg worden dat je niet kunt zien, horen, ruiken of voelen. Je moet bij wijze van spreken door de polders van Midden-Delftland kunnen wandelen of fietsen zonder dat je in de gaten hebt dat er een snelweg loopt. Het stukje A4 werd aangelegd, en zou een dezer dagen geopend worden. Er is een verdiept weggedeelte aangelegd, van 1,5 kilometer lang, waarlangs wanden zijn geplaatst om het water van de polder tegen te houden. Vanuit Delft loopt het nieuwe stukje snelweg een kilometer ter hoogte van het maaiveld. Daarna volgt 4 kilometer verdiepte snelweg tot Vlaardingen en Schiedam. Dan loopt de weg omhoog naar de 2 kilometer lange Ketheltunnel die bij knooppunt Kethelplein aansluit op de verdere A4 en de A20.

Twee jaar geleden waarschuwde een ingenieur, Ad de Kanter, dat de constructie van het stukje A4 niet deugde. En nu wordt duidelijk, dat de opening van de weg is uitgesteld omdat er scheurtjes zijn opgetreden in de tunnelwanden. Ad de Kanter wordt vandaag geciteerd in de Volkskrant, waarbij hij zegt dat hij zich in zijn gelijk bevestigd ziet. De Kanter trok zich twee jaar geleden terug als adviseur bij de gemeente Schiedam. Hij voelde zich onder druk gezet om zaken goed te keuren die hij niet had onderzocht. De Kanter legt in de Volkskrant uit waarom de constructie niet deugt en dat er sprake is van foutieve berekeningen.

En er zijn meer problemen. De tunnelwanden laten toch water door, dat door Rijkswaterstaat moet worden weggepompt. En er blijkt veel meer water te moeten worden weggepompt dan oorspronkelijk berekend is, zodat weer het gevaar ontstaat van uitdroging van het natuurgebied. Wil je meer weten over de geschiedenis van de tot stand koming van dit stukje A4, weer een ambitieus megalomaan plan waarover niet goed is nagedacht, lees dan wikipedia of oa de Volkskrant van vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten