donderdag 10 december 2015

Verstrekken en onderhouden van hulpmiddelen aan gehandicapten en ouderen een organisatorische puinhoop

20 cent per gesprek. Informatie is handel  
Vandaag brengt de Nationale Patienten en Consumenten Federatie (NPCF) die overigens zelf weer wordt gesubsidieerd door het bedrijfsleven, naar buiten dat uit een door hen verricht onderzoek blijkt: vele gehandicapten, ouderen en chronisch zieken hebben problemen met het verkrijgen van de juiste hulpmiddelen zoals krukken, rolstoelen, incontinentie hulpmiddelen en scootmobiels. Er zijn problemen bij de aanvraag, de levering en het gebruik. Er is een beperkte keuzevrijheid in het kiezen van de leverancier, omdat ze gebonden zijn aan contracten tussen leveranciers, zorgverzekeraars en gemeenten. Probleem zijn ook lange wachttijden en bij een op de tien mensen blijkt het hulpmiddel niet goed te passen of niet geschikt te zijn voor de specifieke persoon. Verder zijn voor veel mensen de eigen bijdragen veel te hoog. De NPCF wil dat er voor mensen met hulpmiddelen vaste bemiddelaars komen, die onderhandelen met de partijen die bij de levering en onderhoud van het hulpmiddel zijn betrokken, dus gemeenten, fabrikanten, zorgverzekeraars.

1 opmerking:

  1. Zonde dat zorgverzekeraars en bepaalde contracten de juiste hulp in de weg staat. Je zou zeggen dat iedereen het met een bepaalde gelijkheid en het juist passende geholpen zou moeten worden...

    BeantwoordenVerwijderen