maandag 14 december 2015

Zorgverzekeraars geven verkeerde voorlichting

In de moderne maatschappij waar grote onderlinge afhankelijkheden bestaan en een neo logistieke orde, waarin zo weinig mogelijk in de ketens van het productieproces moet stagneren is informatie uitwisseling heel belangrijk. Bij verkeerde informatie kan het organisatorisch op elkaar afstemmen van onderdelen van de productie vertraagd worden of zelfs vastlopen. Ook consumenten moeten goed worden voorgelicht, zodat zij de juiste keuzes kunnen maken en er niet weer allerlei kostbare tijdrovende juridische procedures met veel kosten volgen omdat er misverstanden of verkeerde voorlichting in het spel zijn en mensen dingen zijn beloofd die niet waargemaakt kunnen worden. Tussen consumenten en bedrijven of organisaties, ook bij de overheid, worden steeds goedkope call-centers geplaatst, waar degene die de telefoon aanneemt-vaak na lang wachten 20 cent per minuut- absoluut niet wil doorverbinden met iemand die er verstand van heeft en waarbij vragen worden beantwoord met standaard anwoorden volgens een standaardprotocol. Verder word je het bos ingestuurd. Lekker goedkoop voor de instantie die gebeld wordt, lekker rustig voor het personeel op de achtergrond, maar het leidt wel tot zeer slechte voorlichting met alle gevolgen van dien. Vandaag werd bekend dat volgens een onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit NZa, maar liefst een op de vijf vragen om informatie van consumenten bij zorgverzekeraars onjuist of onvoldoende wordt beantwoord. Men belde 1500 keer met het bureau van een zorgverzekering met een vraag over polisvoorwaarden en vergoedingen waarbij de bellers van het onderzoeksbureau dat het onderzoek voor de NZa uitvoerde zich voordeden als consument. Met name bij de grote zorgverzekeraars werden vragen vaak fout beantwoord.

Lees meer over het onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit. 

De NZa zegt maatregelen te nemen, maar in het persbericht staat niet welke. Ik heb er ene hard hoofd in dat er iets gaat verbeteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten